شکلات دوس داشتنی

معرفی طعم حقیقی شکلات و قهوه و پاستیل :)

شکلات دوس داشتنی

معرفی طعم حقیقی شکلات و قهوه و پاستیل :)


آیین زیبای هدیه دادن :تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که اگر قرار باشد به دوست یا طرف تجاری یا… در کشوری دیگر برخورد کنید، چه هدیه‌ای برای او مناسب است و آیا اصلا از گرفتن هدیه لذت خواهد برد یا خیر؟

« هدیه دادن» و «هدیه گرفتن» از کارهای جالبی است که در تمام دنیا به مناسبت‌های مختلف انجام می‌شود و از هر جنس و رنگ و سن که باشید، این کار باعث ایجاد ارتباطات عمیق‌تر و بهتر بین شما و دهنده یا گیرنده هدیه می‌شود.

هدیه دادن

خیلی‌ها هدیه گرفتن را دوست دارند و عده‌ای دیگر هم بر عکس، از دادن هدیه بیشتر لذت می‌برند. شاید به نظر کمی عجیب آید اگر همین کار ساده که با نیت دوستی و همدلی بیشتر انجام می‌شود، خودش عامل دلخوری و ناراحتی به حساب آید!
تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که اگر قرار باشد به دوست یا طرف تجاری یا… در کشوری دیگر برخورد کنید، چه هدیه‌ای برای او مناسب است و آیا اصلا از گرفتن هدیه لذت خواهد برد یا خیر؟!
اشاره مختصر به آداب و رسوم مربوط به گرفتن و دادن هدایا در برخی کشورها اهمیت این موضوع را بیشتر مشخص خواهد کرد!!
نحوه دادن و گرفتن هدیه، زمان دادن آن، نوع و حتی نحوه کادوپیچی آن نیز بسیار مهم و قابل توجه است:

ادامه مطلب

سپندارمذگان روز عشق ایرانی


سپندارمذگان روز عشق ایرانی

اقوامی که در تاریخ از جایگاه شامخی برخوردارند،کسانی هستند که توانسته اند به شیوه مؤثرتری خود، فرهنگ و اسطوره های باستانی خود را معرفی کنند و حیات خود را تا ارتفاع یک افسانه بالا برند. آنچه برای معاصرین و آیندگان حائز اهمیت است، عدد افراد یک ملت و تعداد سربازانی که در جنگ کشته شده اند نیست؛ بلکه ارزشی است که آن ملت در زرادخانه فرهنگی بشریت دارد.
ملت ایران از جمله ملت هایی است که زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته است، به مناسبت های گوناگون جشن می گرفتند و با سرور و شادمانی روزگار می گذرانده اند. این جشن ها نشان دهنده فرهنگ، نحوه زندگی، خلق و خوی، فلسفه حیات و در کل جهان بینی ایرانیان باستان است. از آنجایی که ما با فرهنگ باستانی خود ناآشناییم، شکوه و زیبایی این فرهنگ با ما بیگانه شده است.
چند سالی ست حوالی ۲۵ بهمن ماه (۱۴ فوریه) که می شود هیاهو و هیجان را در خیابان ها می بینیم. مغازه های اجناس کادوئی لوکس و فانتزی غلغله می شود. همه جا اسم Valentine به گوش می خورد. از هر بچه مدرسه ای که در مورد والنتاین سوال کنی می داند که “در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است بنام کلودیوس دوم. کلودیوس عقاید عجیبی داشته است از جمله اینکه سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشد.

از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می کند. کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت. اما کشیشی به نام والنتیوس (والنتاین)،مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد.

کلودیوس دوم از این جریان خبردار می شود و دستور می دهد که والنتاین را به زندان بیندازند. والنتاین در زندان عاشق دختر زندانبان می شود. سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق، با قلبی عاشق اعدام می شود… بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق!”

اما کمتر کسی است که بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد!، که از بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده است!

جالب است بدانید که این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با ۲۹ بهمن، یعنی تنها ۴ روز پس از والنتاین فرنگی! این روز “سپندار مذگان” یا “اسفندار مذگان” نام داشته است. فلسفه بزرگداشتن این روز به عنوان “روز عشق” به این صورت بوده است که در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم

ادامه مطلب






روز ولنتاین

تنها مدت کمی به اواخر بهمن ماه و اواسط ماه فوریه باقی مانده که روز عشق فرنگی (ولنتاین) و روز عشق ایران باستان (سپندارمذگان) یا همان ولنتاین ایرانی به فاصله ی چند روز از هم قرار دارند یعنی 26 بهم

ن ماه (ولنتاین) و 5 اسفند ماه (سپندارمذگان) !

چند سالی است که 26 بهمن (۱۴ فوریه) روز ولنتاین و خرید گل و عروسک، شکلات و … در کشورمان باب شده است. اکثر جوان ها بدون اطلاع از اینکه اصلا این ولنتاین خوردنی یا پوشیدنی است، فقط می دانند که در روز ولنتاین باید برای کسانی که دوست دارند هدیه بخرند..

تاریخچه روز ولنتاین:

روز ولنتاین-تاریخچه کامل و دقیق ولنتاین در دست نیست و آنچه از پیشینه روز ولنتاین می‌‌دانیم با افسانه درآمیخته است. امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده است که حداقل سه قدیس وجود داشته‌اند که همگی به شهادت رسیده اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگوئی تاریخچه  آئین ولنتاین دارند.


روز ولنتاین-در صده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌است بنام کلودیوس دوم. کلودیوس عقاید عجیبی داشته‌است از جمله اینکه مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن می‌کند. کلودیوس به قدری بی‌رحم وفرمانش به اندازه‌ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت. اما کشیشی به نام والنتاین (والنتیوس)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد.


کلودیوس دوم از این جریان خبردار می‌شود و دستور می‌دهد که والنتاین را به زندان بیندازند. والنتاین در زندان عاشق دختر زندانبان می‌شود. با توجه به آنچه که در افسانه آمده کشیش ولنتاین برای او نامه‍ایی نوشته و آنها را با نوشتن «از طرف ولنتاین تو» (From Your Valentine) امضاء کرده است، اصطلاحی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و به وفور بر روی کارتهای ولنتاین مشاهده می‌‌شود. سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق بر خلاف قانون کلودیوس دوم اعدام می‌شود. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می‌دانند و از آن زمان ولنتاین تبدیل به نمادی برای عشق شده است.


ادامه مطلب در سایت
ادامه مطلب

تاریخچه شگفت انگیز شکلات از 500 سال قبل از میلاد تاکنون

 





مایاها کاکائو را غذای خدایان می دانستند، کوبایی ها در قرن نوزدهم و پس از آنها آشپزهای آمریکایی از کاکائو به عنوان محرک استفاده می کردند و معتقد بودند این ماده می تواند هضم غذا را برای معده های ضعیف آسان تر کند
 

شاعران کاکائو را ماده ای ماوراء الطبیعه توصیف می کرند و مردم عادی سال های سال است که آن را هدیه می دهند.

اگر به اعداد و ارقام نگاهی بیندازیم، می بینیم سالانه حدود 90 میلیارد دلار برای خرید شکلات هزینه می شود و رشد این بازار طی سال های آینده هم ادامه خواهد داشت اما از طرف دیگر اوضاع برای درخت های کاکائو چندان تعریفی ندارد. آفات نباتی، آلودگی های قارچی، عدم دسترسی کشاورزان به کود مناسب و حتی تغییرات آب و هوایی این درخت ها را بین می برد و اگر محققان برای بهبود نژادهای آن، آموزش کشاورزان برای مبارزه با آفات و آبیاری صحیح درخت های کاکائو تلاش نکنند، ممکن است طی قرن های آینده دیگر از شکلات خبری نباشد.

تاریخچه شکلات از 500 سال قبل از میلاد تاکنون

قوم مایا دانه های تلخ کاکائو را می کوبید و با استفاده از آب، وانیل، فلفل و ادویه های دیگر از آنها نوعی نوشیدنی درست می کرد که مختص طبقات اجتماعی بالاتر بود و بیشتر در جشن ها و مراسم مذهبی از آن استفاده می شد. دانه های کاکائو در سرزمین بزرگ مزوآمریکا مانند پول برای انجام معاملات استفاده می شدند.

سال 1502/881

کریستف کلمب در چهارمین سفرش برای کشف سرزمین های تازه در خلیج هندوراس با این نوشیدنی آشنا شد اما چون به دنبال کشف طلا و نقره آمده بود، توجه چندانی به کاکائو نکرد. هرناندو کورتس که 17 سال بعد در دیدارش با مونته زوما، امپراتور آزتک از این نوشیدنی که ترکیبی از کاکائو، عسل، ادویه های گوناگون و وانیل بود، نوشیده بود در سال 1528 دانه های کاکائو را همراه با ابزارهای خرد کردن آنها و تهیه این ماده به اروپا آورد و موفق شد با کمی تغییر آن را با ذائقه اروپایی تطبیق دهد. با افزایش تولید شکر و ارزان شدن آن این مرحله به مراتب ساده تر شدند.

قرن هجدهم میلادی

قرن های طولانی کاکائو به عنوان ماده ای دارویی استفاده می شد. در قرن هجدهم بسیاری از مغازه های عطاری مانند یکی از آنها که معلق به بندیکت آرنولد بود و در نیوهیون قرار داشت، این ماده را همراه با مواد دارویی دیگر می فروختند. آرنولد پیش از آنکه در جنگ های استقلال آمریکا به همقطارانش خیانت کند، در سال 1765 ماده ای دارویی از ترکیب کاکائو، خردل و عصاره نیشکر درست کرده بود که ادعا می کرد برای سلامت جسمی، روحی و روانی مفید است. علاوه بر این مدارک متعددی از جادوگری با استفاده از شربتی که در آن از کاکائو هم استفاده شده در کشورهای کوبا، گواتمالا و کوبا وجود دارد و حتی داستانی از کشیشی که بدون دریافت دانه های کاکائو به اعترافات افراد گوش نمی کرده است.

قرن نوزدهم

در این قرن تهیه بسته های زیبا از شکلات که برای هدیه دادن استفاده می شدند، آغاز شد و پس از تولید «بن بن» – شکلات هایی با فیلینگ کرم – رونق بسیار بیشتری گرفت. جالب است بدانید با اینکه خرید شکلات و هدیه دادن آن در این سال ها بسیار مرسوم بود، تنها مردان مجاز به خریدن آن بودند.

دهه 1820 / 1190

نوشیدن شکلات تا زمانی که کنراد ون هاستن، شیمیدان هلندی و پدرش در دهه 1820 کارخانه تولید شکلات خودشان را افتتاح کردند، تنها به طبقه اشرافی اروپای غربی اختصاص داشت. آنها موفق شدند به کمک پرس هیدرولیکی که اختراع کرده بودند تا 50 درصد از کره کاکائو را جدا کنند و آن را به پودری نرم تبدیل کنند که ساده تر در آب حل و سریع تر هضم می شود، کره کاکائوی جدا شده نیز در مراحل بعد برای تولید قطعات شکلات به کار گرفته می شد. هنوز هم نمک های قلیایی که هاستن برای افزایش حلالیت کاکائو در آب استفاده کرد، در این صنعت استفاده می شوند.



ادامه مطلب در لینک زیر :
ادامه مطلب

تنقلات و شکلات رژیمی

تنقلات و شکلات رژیمی محصولاتی هستند که در هنگام رژیم غذایی به شما کمک می کنند تا کمتر دچار هوس کاذب بشوید. در واقع بخشی از حافظه غذایی ما، مربوط به تصاویری است که از مواد غذایی به عنوان خاطره در ذهن خود ثبت کرده ایم.

هنگام محدود کردن مواد غذایی پر کالری، می توان از این حافظه بصری استفاده کرد و به نوعی ویار کردن رو کنترل نمود. مثلا در مورد شکلات ها، قبل از هر چیز رنگ قهوه ای گرم آن ما رو بخودش جذب می کند. حال اگر بتوانیم شکلاتی با همان رنگ اما با مواد اولیه کم کالری تهیه کرد، در حقیقت میشود هم هوس مان را کنترل کنیم، هم به نوعی ذهن را گول زد. به گفته اساتید علم برنامه ریزی عصبی کلامی، ذهن ما قادر به تشخیص خوب و بد نیست و فقط چیزی را که باور می کند، می پذیرد. پس باور کنید که تنقلات رژیمی، سالم تر و مغذی تر هستند اما به شکل شکلات تهیه شده اند. در ادامه طرز تهیه چند نوع تنقلات رژیمی ارائه می گردد:

شکلات رژیمی بادام زمینی و خرما

مواد لازم شکلات رژیمی:

بادام زمینی خام ۵۰ گرم
خرما ۱۵ عدد
نمک یک هشتم قاشق چایخوری

شکلات رژیمی بادام زمینی و خرما

بادام زمینی ها را به همراه نمک در مخلوط کن آسیاب می کنیم. سپس پوست خرما را جدا کرده و به مخلوطمان اضافه می کنیم. قالب هایی را که مطابق با سلیقه خودتان انتخاب کرده اید را چرب نموده و مخلوط خمیری را در آنها ریخته و به مدت ۲ ساعت در یخچال می گذارید تا سرد شود. پس از این زمان شکلات های رژیمی  با طعم خرما اما به رنگ شکلات های کاکائویی دارید که می توانید از خوردن آن لذت ببرید. سالم و تندرست باشید