نوشابه‌های ورزشی همیشه موضوع مورد علا‌قه جوانانی بوده‌اند که به ورزش اهمیت خاصی می‌دهند. آنها اغلب در بدن‌سازی‌ها یک برنامه ورزشی منظم داشته و همیشه در پی بهترین مکمل‌ها هستند البته بدون در نظر گرفتن اینکه آیا به فلان مکمل یا نوشیدنی نیاز دارند یا خیر؟
به طور کلی، نوشابه‌های ورزشی طیف وسیعی از نوشیدنی‌ها بوده که به طور عمده شامل آب، کربوهیدرات و برخی املاح نظیر سدیم و پتاسیم هستند. کربوهیدرات‌ها می‌توانند از قندهای ســاده نظیر گلوکز و فروکتوز و ساکاروز و قندهای پیچیده مانند پلیمرهای گلوکز و مالتودکسترین‌ها تشکیل شوند. مصرف نوشابه‌های ورزشی به دلیل افزایش قند خون برای مردم با فعالیت عادی ضرورتی ندارند و به منظور تامین آب بدن استفاده از آب یا نوشابه‌های کم‌کالری مناسب‌تر است.
● تنوع در نوشابه‌ها
به خاطر داشته باشید که برحسب مقادیر مختلف آب، کربوهیدرات و الکترولیت‌ها سه نوع نوشابه ورزشی وجود دارد.

▪ اول ایزوتونیک‌ها حاوی آب، الکترولیت و شش تا هشت درصد کربوهیدرات
▪ دوم هیپوتونیک‌ها حاوی آب، الکترولیت و مقادیر کمی‌ کربوهیدرات
▪ سوم هایپرتونیک‌ها که حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات هستند.
حتما می‌دانید که فشار اسموتیک یک مایع بسته به تعداد ذرات موجود در محلول دارد. در نوشابه، این ذرات شامل کربوهیدرات، الکترولیت‌ها، شیرین‌ کننده‌ها و نگهدارنده‌ها هستند. در پلاسمای خون، این ذرات شامل سدیم،‌ پروتئین‌ها و گلوکز است. به علاوه، فشار اسمتیک خون ۲۸۰ تا ۳۳۰ Osm/kg است. نوشیدنی‌های با فشار اسمتیک /kg‌Osm۲۷۰ تا /kg‌Osm۳۳۰ با مایعات بدن در تعادل‌انـد و به هـمین دلیل ایزوتونیک نامیده می‌شوند. مایعات هیپوتونیک حاوی تعداد ذرات کمتری نسبت به خون هستند و مایعات‌هایپرتونیک تعداد ذرات بیشتری نسبت به خون دارند.
● چرا انرژی زا؟
به طور کلی، بدن در هنگام ورزش و تمرینات ورزشی، ذخیره کربوهیدراتی انرژی را مصرف می‌کند و به همین دلیل برای تامین انرژی از دست رفته طی ورزش و بعد از آن و نیز توان تکرار تمرینات نیاز به رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات دارد. نوشابه‌های ورزشی حاوی کربوهیدرات، به سرعت قابل جذب بوده و سطح گلوکز خون را تا حد لزوم بالا نگه می‌دارد. مصرف کربوهیدرات قبل، حین و بعد از تمرین از افت قند خون جلوگیری و به حفظ آن کمک می‌کند. بسیاری از ورزشکاران امکان مصرف غذا را قبل و یا حین ورزش ندارند، بنابراین باید از نوشابه‌های فرموله شده که تامین‌کننده کربوهیدرات هستند، استفاده کنند.
● جایگزین آب بدن
بدن در هنگام ورزش با مکانیسم تعرق، درجه حرارت خود را ثابت نگه می‌دارد. در صورتی که آب از دست رفته از طریق تعریق جایگزین نشود ادامه تمرین ممکن نیست.

آب بهترین نوشیدنی برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته، در اغلب فعالیت‌ها است ولی در مسابقات طولانی بعضی از نوشابه‌های ورزشی به جایگزین شدن آب بدن سرعت می‌بخشند. برای جایگزین کردن آب از دست رفته از یک نوشابه ایزوتونیک استفاده کنید. یک نوشیدنی که بیش از ۱۰ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر کربوهیدرات (نظیر قند) داشته باشد، سرعت جذب مایعات را کاهش می‌دهد.
اما دو فاکتور اصلی بر سرعت جذب مایعات در بدن موثرند، اول سرعتی که مایع از معده خارج می‌شود و دوم سرعتی که از جدار سلول‌های روده جذب می‌شود.
هر چه میزان کربوهیدرات نوشیدنی بالاتر باشد، سرعت خروج آن از معده کاهش می‌یابد.

نوشابه‌های ایزوتونیک با کربوهیدرات شش تا هشت درصد با سرعتی مشابه آب از معده خارج می‌شوند. الکترولیت‌ها خصوصا سدیم و پتاسیم، ادرار را کم می‌کنند چون باعث می‌شوند که معده به سرعت خالی شده، جذب از روده افزایش یابد و تثبیت مایعات را بهبود ‌بخشد.


برای ادامه مطلب در شوکوباکس همراه باشید...

شوکوباکس اولین فروشگاه حقیقی و مجازی مواد غذایی خارجی(شکلات،پاستیل،قهوه،چای)،عروسک،هدیه آماده و لوازم تزئینی| ارسال رایگان به سراسرتهران | ارسال سریع به سراسرکشور

وبسایت         www.shokobox.ir

تلگرام          telegram.me/shokobox

اینستاگرام        instagram.com/shokobox.ir

تلفن             02126769508 - 02126769182 



برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,