حتی اگر تا به حال دسر یا ژله درست نکرده باشید دستور تهیه آن را یک دور مرور کرده‌اید. تقریبا پای ثابت مواد اولیه همه این دسرها چیزی به نام ژلاتین است که یا به صورت ورقه یا پودر باید در دستور تهیه قرار داشته باشد. از ۳۰۰ سال پیش که مردم فهمیدند می‌توان با اسید استخوان را نرم کرد و مواد معدنی آن را خارج کرد تا چند سال بعد از آن که این کار به تولید صنعتی رسید، حرف و حدیث درباره آن زیاد بوده است.

گاهی گفته می‌شود ژلاتینی که از استخوان حیوانات تهیه می‌شود غضروف‌ساز است و گاهی هم از مضرات آن می‌گویند. هرچه هست کاربردهای وسیع ژلاتین در صنایع مختلف آن را به یک ماده بااهمیت تبدیل کرده است. شاید ندانید که پوکه کپسول‌های دارویی از ژلاتین تهیه می‌شود یا خیلی از چسب‌ها ژلاتین دارند. اما پرکاربردترین محل مصرف ژلاتین در صنایع غذایی است.

حالا واقعا ژلاتین چیست؟

ژلاتین یک ماده پروتئینی است که از هیدرولیز کلاژنی که در پوست، استخوان و بافت پیوندی حیوانات وجود دارد، تهیه می‌شود. این مواد در آب جوش حل می‌شوند و تولید ژلاتین می‌کنند. حالا که ژلاتین در دسرها حدود ۸ تا ۱۰درصد از وزن خشک آن و در شیرینی‌ها دو تا سه درصد از وزن خشک شیرینی را تشکیل می‌دهد، بهتر است با خواص و انواع آن بیشتر آشنا شویم

پروتئین‌های ژلاتین به‌طور عمده متشکل از اسید آمینه‌های گلایسین و پرولین است که بسیاری از افراد به میزان لازم آنها را مصرف نمی‌کنند، درحالی‌که این اسیدهای آمینه نه‌تنها برای پوست، مو و ناخن مفید است بلکه باعث عملکرد مطلوب سیستم ایمنی می‌شود.


برای ادامه مطلب در شوکوباکس همراه باشید...

شوکوباکساولینفروشگاهحقیقی ومجازیمواد غذایی خارجی(شکلات،پاستیل،قهوه،چای)،عروسک،هدیه آماده و لوازم تزئینی| ارسال رایگان به سراسرتهران | ارسال سریع به سراسرکشور

وبسایت         www.shokobox.ir

تلگرام          telegram.me/shokobox

اینستاگرام        instagram.com/shokobox.ir

تلفن             02126769508 - 02126769182